Hovedingredienserne koges op:
300 g forfærdelige fakta, løgn & fortrængning.
200 g fuldstændig bizarre/irreelle/vanvittige omstændigheder, der aldrig nogensinde sås tvivl om.
500 g smukke smukke kvinder i alle aldre, der elsker & græder og græder & elsker.
Suppen krydres med:
Et orgie af farver
Suppen blendes koger igennem i ca. 2 timer og smages undervejs til med flere farver & følelser til den er skarp og så stærk at den giver tårer i øjnene.
Som Almodóvarelsker er det altid en fryd, når mesteren koger et af sine festfyrværkerier sammen, men denne gang er han i sandhed tilbage (titlen er passende på flere niveauer). Penelope er så smuk så smuk og hun græder og græder.*
Det samme gør Yohana Cobo, Lola Dueñas, Chus Lampreave (den evige bedstemor) og Blanca Portillo – og ikke mindst Carmen Maura (der iøvrigt spillede kvinden, der myrder sin mand med en frossen kølle (lam?), hvorefter hun tilbereder og serverer mordvåbenet i “Hvad har jeg gjort for at fortjene dette?”)
*De græder vel at mærke ikke på Hollywood-måden henover et soundtrack designet (ud fra videnskabelige undersøgelser) til at få biografen til at græde – Næh, midt i den absurde historie giver alle disse følelser netop historien en realisme, der skaber indlevelse. Hvis reaktionen på en Hollywood-film er: “Nåh, hvor er det synd for hende” (som godt nok er en fiktiv person og om jeg går med på følelsen eller ej afhænger således af min egen distance til fiktionen), rammer Almodóvar følelsen langt mere rent, reaktionen er således snarere: “Gud, hvor er det hele også forfærdeligt & sørgeligt”. Måske er det derfor jeg finder langt større Katharsis-effekt i Almodovar end i Hollywood.
Er der nogen, der først lige har opdaget Pedro og vil fristes, så har jeg før udbredt mig om spansk sex og ærlighed og genoplivning med bordlampe.
Nu MÅ jeg altså se og få set den film! Alle siger bare at den er helt fantastisk.
Jeg kan nu tude til alt, men derfor kan man jo godt sætte pris på at det ser virkeligt ud.
Virkeligt er sådan et mærkeligt ord i forhold til en Almodóvar-film, hvor det hele er relativt surreelt, men jeg kan kun anbefale at se den, jo hurtigere desto bedre;)
Så hans ‘Matador’ igår. Tror ikke, at jeg har set den før…jeg troede ellers, at jeg havde set alle hans film. Den har nogle år på bagen, men for pokker, den holder!
Da jeg for snart mange år siden lærte spansk for begyndere, satte vor udmærkede lærer, Lisbet, os til at se “Kvinder på randen af et nervøst sammenbrud” – uden danske undertekster! Jeg fik – det var spansk på første år – overraskende meget af dialogen med – lige siden har jeg været hooked på den gale instruktør…
Almodóvar som suppe kan vel ikke andet end smage super godt.
Jeg fik selv en portion i fredags :)
Ved du, at den med lammekøllen (som mordvåben) faktisk er en gammel Hitchcock-ting? Dame slår mand ihjel med lammekølle som hun tilbereder og serverer for ikke så detektiv som leder forgæves efter mordvåben
Virkelig? Hvilken Hitchcook-film er det?
Han har lavet en række ret korte, flertydige film. Jeg kan ikke huske, hvad denne hed, men titlerne var ofte noget ret sigende for filmen, så den hedder nok noget i stil med “Historien om damen der slog sin mand ihjel med en lammekølle”
Åh, det er én af de der korte, ligesom den med ham der vædder sine fingre mod en bil på at hans fine ligther virker 10 gange i træk. Kun for at finde ud af, at bilen faktisk tilhører den mystiske gæsts kone (som så til gengæld ikke har så voldsomt mange fingre!)
Mere internetsøgning (tak for den sproglige inspiration) gav resultatet; Serien “Alfred Hitchcock Presents” og en historie af Roald Dahl – http://www.roalddahlfans.com/shortstories/lamb.php
…og den jeg huskede hed “Man from the South” – http://www.imdb.com/title/tt0508196/
– var inde og se den i går aftes, Ahhhh.
Fuldt udtræk på hele følelsesregistret to timer i streg. Man er helt, helt, mild og glad resten af aftenen. Ren kartasis :-D
……som du jo også skriver i dit indlæg (doooh, min IQ er ikke voldsomt overbelastet p.t.)
Not to worry, man kan ikke være lige kvik hele tiden, så bliver man også alt for skræmmende!