Og her må jeg desværre sige, at jeg finder din opfindelse meget uheldig og slet ikke sjov. Du bevæger dig faretruende ind på et område, som er langt mere alvorligt end en letbenet betegnelse som “tøseblogger”.
Jeg er selv gift ind i en “perker” familie, og har oplevet at min hustru som er født og opvokset i Danmark, og som er en af de stærkeste og klogeste kvinder jeg kender, er blevet kaldt for “perker” og ringeagtet – ikke på grund af sit køn – men på grund af sin hudfarve og udseende.
En ringeagt der er historisk betinget og som slet ikke kan sammenlignes med de forskelle der ligger mellem mænd og kvinder. Du siger, at du har mærket den negative forskel som visse mænd har gjort i det daglige, men tænk på, at det er jo både mænd og kvinder der kan finde på at ringeagte folk med en anden hudfarve, her spiller kønnet ingen rolle men kun “perker” identiteten.
Slet du hellere det ord på varelageret, og bær dit køn med stolthed.
Nuvel, vi er så også nogle, der lever i udlandet. I min erfaring er det reelt ikke hudfarven der gør forskellen, men kulturforskellen. Jeg er “sort” i Irland, selvom min hudfarve er hvid. Min kultur er ganske enkelt anderledes, jeg kender ikke de lokale koder og falder igennem hele tiden. Det gør faktisk mig til “perker”.
Det er ikke altid let, faktisk ofte svært.
Den seneste missere med “muhammed affæren” har ikke gjort det lettere at være udenlandsdansker!
(Her skal lige indskydes at min aller nærmeste familie består af 5 forskellige kulturer i tre farver …)
Men Irene, det vigtige i det her, at du ikke ved det første øjekast alene bliver stemplet.
Kulturforskel er jo en berigelse, og alene det, at du jo “blender” ind i Irland, så er det først ved dialogen med lokalbefolkningen, at de kulturelle forskelle kommer til overfladen. Alene det, at der er dialog er jo positivt, og dialog betyder som oftest fremskridt og forståelse, noget som mange med en anden hudfarve slet ikke når frem til.
Personligt kan jeg jo finde kulturforskelle alene inde for min nærmeste familie (ikke medtaget min hustrus familie) som kan spores tilbage til socialkultur, subkultur osv. men det er jo ikke det der er problemet og “perker” er hverken du i Irland eller min familie i byen eller på landet.
Jeg valgte skam ordet med omhu – netop fordi det ikke i realiteten betegner en bestemt race, religiøs gruppe, etnisk oprindelse eller lignede. Ordets mening er sådan, som jeg ser det, noget uspecificeret i retning af “En, der er forkert!” – et “usympatisk ord” der ikke bruges til andet, end at markere forskel, og ikke har en skid med hudfarve at gøre… og det var netop min mening; den negative forskelsmarkør… At du bliver provokeret synes jeg egentlig bare viser, at jeg ramte dét jeg ville.
Og så var det ikke for at starte en konkurrence om, hvem det er mest synd for. “Synd for” har faktisk ikke været min pointe med de seneste dages feministiske tirader, selv om flere læser det sådan. Blot at gøre opmærksom på, at der gøres forskel – og at vi alle bør være mere opmærksomme på ikke at ligge under for vores fælles fordomme om kønsspecifikke træk.
PS: “Du siger, at du har mærket den negative forskel som visse mænd har gjort i det daglige” NEJ for fanden, kvinder gør det også! Hele tiden! Vi gør det alle! Det her er ingen skyttegravskrig, selv om den hele tiden blive gjort til det…
Det ord har du på ingen måde valgt med en stor nok omhu eller respekt og din definition af ordet “perker” er helt ude skoven.
“En perker er sandsynligvis opstået som et fællesudtryk for en person fra Persien eller Tyrkiet.
Med tiden er udtrykket blevet et skældsord for enhver, der ser ud til at være af mellemøstlig herkomst. Udtrykket kan sidestilles med det nedsættende nigger, der bruges om folk af afrikansk herkomst.”
At jeg bliver provokeret er ikke over, det som du tror du rammer, for du rammer ved siden af. Jeg bliver provokeret, af din manglende indsigt og at du mener, at du er berretiget til at sidestille din “tøseblogger” krænkelse med etnisk fordomsfuldhed. Og hvor vil du på din “køns-perker-skala” sætte en person der både er kvinde og af anden etnisk oprindelse?
Jeg kan kun opfordre dig endnu engang til at slette det ord, på din mentale harddisk og drop din benovelse over egen sproglige opfindsomhed.
Leto, en POL-abonnine på slap line, med højre krav til respektfuld sprogbrug uden selv at kunne levere varen. Mon Leto er muslim med “respekt” på hjernen?
Kære Leto. Tak for uddybelsen. Lad mig svare dig:
1) ang: din “køns-perker-skala” – Frustreret Arrgh! I min foregående kommentar prøvede jeg netop at gøre opmærksom på, at det ikke er nogen “synd-for skala”, da det jo kan være ligegyldigt! Ja, din etniske kvinde stikker da mig (hvide kvinder er jo kun overgået af hvide mænd i denne del af verden), men fedt nok, hvad så, så kan hun stikkes af en homoseksuel, handicappet, prostitueret kvinde af anden etnisk oprindelse. Den argumentation holder ikke. Det er lige som at sige til en enlig mor, lever under fattigdomsgrænsen i Danmark i lejlighed med skimmelsvamp, at hun da bare skal være glad for, hun ikke er prostitueret i Bangladesh. Det løser da ikke hendes problemer (selv om hun sikkert er glad for at bo i DK).
2) Jeg er ked af, at mit ord krænker dig. Min mening var sådan set at tage brodden ud af ordet perker, præcis som du mente, at jeg skulle opfatte ordet “tøseblogger”: “Nogle af dine medsøstre, blogkollegaer tog denne mandslings våben og gjorde det harmløst, tildels ærefuldt og vente det på bedste Wing Tsun manér til en styrke.”
Ordet tøseblogger ville jeg ikke tage på mig, men når jeg tager ordet “perker” på mig, bliver jeg derimod diskret advaret om, at jeg tenderer racistiske toner??
3) At ordet perker er afledt af Persien (som i øvrigt ikke har eksisteret længe) har jo ingen reel betydning for dets nuværende brug. Det bruges jo ikke som betegnelse for personer fra Iran, men blot til at kalde folk med en etnicitet (man åbenbart har et stort problem med) noget grimt. En Pakistaner, der bliver kaldt perker, svarer jo ikke høfligt, at han/hun faktisk ikke er fra Iran, men Pakistan, vel?
@Kimporator,
Hvornår har du sidst skrevet noget der er værd at tage ad notam. Er det egentlig ikke bemærkelsesværdigt, at du i denne tøseblogger debat er fuldstændig overset, uanset hvor meget du end påstår, at du var den ynkværdige ophavsmand. Med denne kommentar, er jeg vel den person som har spildt flest ord på dig.
@ Anet,
Til spørgsmål i pkt. 2.
JA! Og det vidner desværre om mangel på indsigt og empati, at du gør det. Og det undr… mig.
Jøsses, Leto, har jeg nuppet en af dine cyberkærester fra dig?
Perker er et mundret udtryk for fremmede mennesker fra Mellemøsten. Et udmærket ord, som der senere er opbygget en offer-industri omkring. Sådan er tidens feminine samfund desværre. Kønsperker giver umiddelbart ingen mening, men eftersom det bruges som et offerudtryk for den dårligse af 2 muligheder, må ordet perker her være offer-udgaven af den ene i en dipol.
Vi andre er lige så stødte over ‘tøsen’ som du er over ‘perkeren’. Mærk GODT efter i skoene hvor du krummer tæerne hen, OK? Hvis ét ord kan være ‘letbenet spøgende’ kan et andet det da osse – det kommer ganske an på hvem og hvordan der bruger det. Min gode veninde Sabirin præsenterer sig selv som perker….
@ Lille Kim,
I hvilken drøm er det lige, at jeg har cyberkærester? Og det må da være en drøm siden du tror, at du scoret dig en kæreste…
@Dana,
Når jeg tillader mig at blive stødt over et ord som “kønsperker” er det ikke fordi, at jeg har set lyset. Men fordi I her forvilder jer ind i flere hundrede års historie, hvor visse racer og folkefærd er blevet forfulgt, fornedret, forkastet, udrenset og det der er værre, kun på grund af deres oprindelse og ydre.
Det er de bagvedliggende motiver for ord som “perker” og “nigger” som jeg bliver stødt af. Og når din veninde Anet og nu også du tager dette “perker” ord i jeres mund og pen, så viser I samtidig manglende hensyn og respekt for dem der må bære denne racediskriminerende betegnelse.
Du burde gøre som din gode veninde Sabirin, som gør som de gode arrangørere af tøseblogeventen. For hvad er det lige de gør…?
De tager afsenders verbale våben og gør ordene ufarlige, og hvad kan en mand som Lille Kim så stille op?
Og naturligvis kan din gode veninde Sabirin kalde sig for “perker”, for hun er arvtager af historien, men du kan IKKE! Sålænge du ikke deler hendes kulturelle arv. Men du kan kalde dig for “tøseblogger”…og det må da være godt nok.
Leto: Din logik halter! Frk. S (som du faktisk stempler som perker) må altså gerne kalde sig perker, fordi hun er det [det er vist, det du siger] – og der vil jeg så påstå, at der faktisk ikke er nogen er pr. definition er “perkere”.
Jeg (som du dermed stempler…) må derimod gerne kalde mig tøzeblogger… Nej tak, jeg er fandme ikke tøseblogger.
Og hvorfor gælder din Wing Tsun-afdramatisering af ordene kun, hvis man er med i klubben? Det har da langt større effekt, hvis man netop ikke er det… Morfar er fx. selvudnævnt tøseblogger, og det må han gerne for min skyld.
Men jeg synes det er interessant hvor din stødt-hed ligger, så jeg kan kun tilslutte mig Dana: Vi andre er lige så stødte over ‘tøsen’ som du er over ‘perkeren’. Mærk GODT efter i skoene hvor du krummer tæerne hen!
Kimporator
Leto krummer ikke tæer. Hun er nemlig en forsmået havfrue, fremmedgjort overfor de mænd hun evigt sukker efter. Se blot på de nu rutinemæssige forsøg på at komme i kontakt med mig, der klæber sig ret uskønt til det øvrige kagleri. Det er næsten sødt, men så heller ikke mere..
Skulle I ikke se at komme videre fra den 70er-sump af offer-tænkning? Og husk at det jo ikke er anetQ der definerer anetQ. Det er faktisk hendes læsere.
Nej Kære Anet, nu må vi lige være alvorlige et kort øjeblik.
Du kommer aldrig til at stå dig bedre, ved at forsøge at retfærdigøre din krænket stolthed over at være slået i hartkorn som tøseblogger, ved at lave racediskriminerende henvisninger.
Og jo man kan kun afdramatisere, hvis man er med i klubben, ellers har man jo ikke noget behov for at afdramatisere. Hvis man forsøger at sidestille sig med en race som oplever uretfærdighed uden selv at leve med de problemer som følge deraf, så er der tale om ynk!
Visse klubber fødes man ind i på grund af sin race, og andre kan man skrive sig til som eksempelvis tøsebloggerklubben. Men der er tale om to vidt forskellige klubber, du fødes jo ikke som tøseblogger, det er en titel som du skal gøre dig fortjent til.
Men jeg kan ikke acceptere din reference. Via min familie har jeg oplevet, hvor ondt det gør når man sættes uden for fælleskabet på grund af sin hudfarve og synlige tegn på at tilhøre en anden race.
Du kan stoppe med at blogge i morgen. Du kan blogge under andet navn. Du kan blogge om andre emner og så er du fri af dit mærkat. Det er en luksus som en person med en anden hudfarve ikke har…er det virkeligt så svært at forstå??
Dit problem er ikke noget problem. Du opfører dig som et lille forkælet tøsefornærmet pigebarn og det klæder dig ikke. Og det både overrasker mig og skuffer mig, i det jeg så har taget gevaldigt fejl af dig som person udfra de tidligere indlæg jeg har læst.
Og så må du lære IKKE at gøre forsøg på at fordreje betydningen af de ord jeg skriver. Du ved godt, at jeg ikke stempler nogen…og dog..for jeg stempler nok dig og et par dine “fellow inmates” som ynkelige klynkere.
@ Kære Lille Kim,
Puha lille kim, hvis du ser mig som en lille havfrue i dine drømme så være beredt på, at dit næste bliver et mareridt, hvor en mandlig klippert af en Fjæsing – også kendt som “helvedesfisken” på grund af sit grumme udseende – på små to meter jagter dig!
Jeg ved, at jeg skriver som en bly viol…men lad dig ikke narre…
Leto, allerførst vil jeg gerne have lov til at undskylde min brug af ordet, siden du føler dig krænket over at jeg bruger “perker” frit. Det synes jeg er et lille skridt i den rigtige retning.
Måske ikke fra dit perspektiv, men det er jo netop i dialogen og anerkendelsen af et alternativt perspektiv til ens eget, at konsensus skal findes. Måske jeg falder i kategorien “fellow inmates” og “ynkelige klynkere”. Det håber jeg ikke, for det synes jeg ikke selv jeg er. Jeg synes heller ikke Anet er det, men hun kan vist svare for sig selv.
Nuvel, jeg vil have lov til at påkalde mig retten til at kalde mig selv perker. Jeg bor i udlandet og hører ikke til flokken her. Jeg bor meget langt ude på landet og det er svært at finde fodfæste uden blodrelationer til området og især svært uden tilhørsforhold til riget.
Jeg kan dagligt blive påmindet at jeg ikke “hører til”, jeg vælger at ignorere det, men det er helt sikkert at jeg ikke er meget andet end tålt. Jeg siger og gør alle de forkerte ting, synes befolkningen. Folk utaler sig f.eks. ofte om “indvandrerne” som kommer og “tager børnenes sommerferiejob” lige i hovedet på mig. Det sårer mig dybt i mig hjerte, fordi jeg netop gør en masse ud af at integrere mig. Nej, jeg har hvid hud, men jeg er ikke een af “dem” og det lader de mig aldrig glemme (nu på 12. år). Aldrig, selvom jeg virkelig prøver!
(Eire er et nyrigt land hvor racismen for tiden bliver mere og mere fæl, som det startede i starten af 90erne i DK og nu er helt ude af proportiner dér!)
Jeg har vist allerede sagt at jeg i min allernærmeste familie, helt tæt på familie, har ikke mindre 5 forskellige kulturer, 3 farver og 3 racer. Og på kryds og tværs har vi alle haft disse rædsomme, racistiske syle i vore hjerter.
Leto, når jeg er i DK, hvor jeg oplever den mest forfærdelige racisme og ofte hører ordet perker gør jeg netop opmærksom på at jeg selv er een. Det bliver afvist prompte, for jeg er jo, i danskernes øjne “velintegreret” og fanden og hans pumpestok. De har ALDRIG oplevet at træde ind i den lokale købmandsforretning, hvor samtalen forstummer og folk vender blikket væk og hvisler “hende den fremmede” og i øvrigt ikke taler til een … Og det er bare toppen af lagkagen!
Slutteligt, så vil jeg sige at jeg sjældent bruger ordet, og skrev det lille stykke på min egen blog om det, netop for at vende fokus.
Irene; jeg føler med dig. Ø-folk med stammementalitet kan være tunge at danse med – jeg har selv en del oplevelser der vidner om det fra et år på Island. Så jeg har også “prøvet at være perkeren”, selv om man ser næsten lige sådan ud udvendigt.
Min mening med at bruge ordet perker uden for en race-mæssig sammenhæng var netop at af-brodde ordet dets racistiske stikkraft – men jeg kan så konstatere, at Leto stadig føler, at det stikker – og at han synes, at jeg måske stikker med det – og det er jeg da ked af.
Jeg synes stadig, at der er mere Wing Tsun-taktik i, at kalde sig perker, når man ikke ser “mellemøstlig” ud – netop for at markere, at det ord ikke betyder “en person fra mellemøsten, eller steder, “hvor de er lige så mørkhårede og solbrændte” (eller hvordan det nu lykkes folk at få puttet pakistanere, arabere, grønlændere & indere ind under samme begreb) – fordi det efter min mening netop eksemplificerer, at ordet dybest set ikke bruges til at definere etnisk oprindelse, men i stedet til at markere forskel på “os” og “dem” – En tendens der er utroligt farligt – og som DF har haft held til at udbrede i en skræmmende grad i det danske samfund i de sidste årtier.
Jeg er til daglig omgivet af veluddannede mennesker fra 100+ nationer og endnu flere kulturer, som jeg omgås med gensidig respekt. Og jeg ville bestemt aldrig påstå, at deres liv i Danmark ikke er vanskeligere end mit, der har den fordel at være indfødt (og ligne både ind- og udvendigt).
Mit ærinde var et andet – og i øvrigt tror jeg det er første gang nogen har antydet, at jeg skulle være racistisk anlagt – eller i hvert fald have “mangel på indsigt og empati”. Men ord ser altid anderledes ud på skrift – så i al respekt Leto, så tror jeg bare, vi må konkludere, at vi ikke bliver enige om hvad vi skal stille op med ordet “perker”. Men tak for en interessant diskussion i hvert fald.
Kimporator
Hvorfor må vi ikke putte folk i kasser? Hvordan skal vi forstå verden uden at kategorisere den?
Vidste I at det gør vi alligevel?
I kæmper sådan set bare for at indføre løgnen.
Fx kan jeg lige så godt kommunikere min position, og den er at jeg har puttet jer i kassen Fjolser.
Kimpo: Jeg troede ikke jeg skulle sige det, men vi er enige om noget! 1) Vi forstår verden ved at kategorisere den. 2)Det gør vi hele tiden.
Derfra er vi så uenige igen (Py-ha!)
3) Jeg kæmper for at indføre omtanken (bevidstheden om, hvilken indflydelse vores evindelige kategoriseringer har). 4) Siden du er så ærlig, så lad mig være det samme: Jeg har puttet dig i kassen idiot, der ikke er værd at diskutere med, fordi du aldrig siger noget virkeligt interessant – blot provokerer (uden substans). Sådan, ingen løgne her!
Kimporator
Hvorfor må vi ikke bruge kassen perkere, det var sådan set spørgsmålet vi skulle frem til. Skal vi ødelægge vores sprog og omverdens forståelse, fordi en eller anden hidsigt fornærmet gruppe nægter at ville beskrives?
AnetQ, jeg må lige præcisere at jeg altså i det store hele er glad for at leve hvor jeg gør! Det er frivilligt og jeg kommer heldigvis selv fra en lille ø, som giver een en god forståelse for ø-kultur. Nuvel, jeg lever altså i en monokultur, det er først indenfor de sidste 2 år der er kommet mange andre kulturer til området hvor jeg bor.
Jeg er ikke racist heller, slet ikke, men jeg er af “anden etnisk afstamning” og det sætter mig i bås.
@ Lille Kim,
Hvordan går det med drømmene om natten…stadig lige hede? Husk Lille Kim, at drømme har det med at sige noget. Din drøm er nok en besked om, at du skal springe ud af din kasse…nå nej…ud af skabet.
Drømme kan være så afslørende…
HA HA HA!
Jeg har engang skrevet et lille stykke om perker …
http://furore.smartlog.dk/29638_Perker.html
Din fortolkning giver en helt ny dimension!
HA HA HAAAAAAAAAAAAA!
Og her må jeg desværre sige, at jeg finder din opfindelse meget uheldig og slet ikke sjov. Du bevæger dig faretruende ind på et område, som er langt mere alvorligt end en letbenet betegnelse som “tøseblogger”.
Jeg er selv gift ind i en “perker” familie, og har oplevet at min hustru som er født og opvokset i Danmark, og som er en af de stærkeste og klogeste kvinder jeg kender, er blevet kaldt for “perker” og ringeagtet – ikke på grund af sit køn – men på grund af sin hudfarve og udseende.
En ringeagt der er historisk betinget og som slet ikke kan sammenlignes med de forskelle der ligger mellem mænd og kvinder. Du siger, at du har mærket den negative forskel som visse mænd har gjort i det daglige, men tænk på, at det er jo både mænd og kvinder der kan finde på at ringeagte folk med en anden hudfarve, her spiller kønnet ingen rolle men kun “perker” identiteten.
Slet du hellere det ord på varelageret, og bær dit køn med stolthed.
Leto, det har du ret i.
Nuvel, vi er så også nogle, der lever i udlandet. I min erfaring er det reelt ikke hudfarven der gør forskellen, men kulturforskellen. Jeg er “sort” i Irland, selvom min hudfarve er hvid. Min kultur er ganske enkelt anderledes, jeg kender ikke de lokale koder og falder igennem hele tiden. Det gør faktisk mig til “perker”.
Det er ikke altid let, faktisk ofte svært.
Den seneste missere med “muhammed affæren” har ikke gjort det lettere at være udenlandsdansker!
(Her skal lige indskydes at min aller nærmeste familie består af 5 forskellige kulturer i tre farver …)
Men Irene, det vigtige i det her, at du ikke ved det første øjekast alene bliver stemplet.
Kulturforskel er jo en berigelse, og alene det, at du jo “blender” ind i Irland, så er det først ved dialogen med lokalbefolkningen, at de kulturelle forskelle kommer til overfladen. Alene det, at der er dialog er jo positivt, og dialog betyder som oftest fremskridt og forståelse, noget som mange med en anden hudfarve slet ikke når frem til.
Personligt kan jeg jo finde kulturforskelle alene inde for min nærmeste familie (ikke medtaget min hustrus familie) som kan spores tilbage til socialkultur, subkultur osv. men det er jo ikke det der er problemet og “perker” er hverken du i Irland eller min familie i byen eller på landet.
Jeg valgte skam ordet med omhu – netop fordi det ikke i realiteten betegner en bestemt race, religiøs gruppe, etnisk oprindelse eller lignede. Ordets mening er sådan, som jeg ser det, noget uspecificeret i retning af “En, der er forkert!” – et “usympatisk ord” der ikke bruges til andet, end at markere forskel, og ikke har en skid med hudfarve at gøre… og det var netop min mening; den negative forskelsmarkør… At du bliver provokeret synes jeg egentlig bare viser, at jeg ramte dét jeg ville.
Og så var det ikke for at starte en konkurrence om, hvem det er mest synd for. “Synd for” har faktisk ikke været min pointe med de seneste dages feministiske tirader, selv om flere læser det sådan. Blot at gøre opmærksom på, at der gøres forskel – og at vi alle bør være mere opmærksomme på ikke at ligge under for vores fælles fordomme om kønsspecifikke træk.
PS: “Du siger, at du har mærket den negative forskel som visse mænd har gjort i det daglige” NEJ for fanden, kvinder gør det også! Hele tiden! Vi gør det alle! Det her er ingen skyttegravskrig, selv om den hele tiden blive gjort til det…
Det ord har du på ingen måde valgt med en stor nok omhu eller respekt og din definition af ordet “perker” er helt ude skoven.
“En perker er sandsynligvis opstået som et fællesudtryk for en person fra Persien eller Tyrkiet.
Med tiden er udtrykket blevet et skældsord for enhver, der ser ud til at være af mellemøstlig herkomst. Udtrykket kan sidestilles med det nedsættende nigger, der bruges om folk af afrikansk herkomst.”
At jeg bliver provokeret er ikke over, det som du tror du rammer, for du rammer ved siden af. Jeg bliver provokeret, af din manglende indsigt og at du mener, at du er berretiget til at sidestille din “tøseblogger” krænkelse med etnisk fordomsfuldhed. Og hvor vil du på din “køns-perker-skala” sætte en person der både er kvinde og af anden etnisk oprindelse?
Jeg kan kun opfordre dig endnu engang til at slette det ord, på din mentale harddisk og drop din benovelse over egen sproglige opfindsomhed.
Leto, en POL-abonnine på slap line, med højre krav til respektfuld sprogbrug uden selv at kunne levere varen. Mon Leto er muslim med “respekt” på hjernen?
Kære Leto. Tak for uddybelsen. Lad mig svare dig:
1) ang: din “køns-perker-skala” – Frustreret Arrgh! I min foregående kommentar prøvede jeg netop at gøre opmærksom på, at det ikke er nogen “synd-for skala”, da det jo kan være ligegyldigt! Ja, din etniske kvinde stikker da mig (hvide kvinder er jo kun overgået af hvide mænd i denne del af verden), men fedt nok, hvad så, så kan hun stikkes af en homoseksuel, handicappet, prostitueret kvinde af anden etnisk oprindelse. Den argumentation holder ikke. Det er lige som at sige til en enlig mor, lever under fattigdomsgrænsen i Danmark i lejlighed med skimmelsvamp, at hun da bare skal være glad for, hun ikke er prostitueret i Bangladesh. Det løser da ikke hendes problemer (selv om hun sikkert er glad for at bo i DK).
2) Jeg er ked af, at mit ord krænker dig. Min mening var sådan set at tage brodden ud af ordet perker, præcis som du mente, at jeg skulle opfatte ordet “tøseblogger”: “Nogle af dine medsøstre, blogkollegaer tog denne mandslings våben og gjorde det harmløst, tildels ærefuldt og vente det på bedste Wing Tsun manér til en styrke.”
Ordet tøseblogger ville jeg ikke tage på mig, men når jeg tager ordet “perker” på mig, bliver jeg derimod diskret advaret om, at jeg tenderer racistiske toner??
3) At ordet perker er afledt af Persien (som i øvrigt ikke har eksisteret længe) har jo ingen reel betydning for dets nuværende brug. Det bruges jo ikke som betegnelse for personer fra Iran, men blot til at kalde folk med en etnicitet (man åbenbart har et stort problem med) noget grimt. En Pakistaner, der bliver kaldt perker, svarer jo ikke høfligt, at han/hun faktisk ikke er fra Iran, men Pakistan, vel?
@Kimporator,
Hvornår har du sidst skrevet noget der er værd at tage ad notam. Er det egentlig ikke bemærkelsesværdigt, at du i denne tøseblogger debat er fuldstændig overset, uanset hvor meget du end påstår, at du var den ynkværdige ophavsmand. Med denne kommentar, er jeg vel den person som har spildt flest ord på dig.
@ Anet,
Til spørgsmål i pkt. 2.
JA! Og det vidner desværre om mangel på indsigt og empati, at du gør det. Og det undr… mig.
Jøsses, Leto, har jeg nuppet en af dine cyberkærester fra dig?
Perker er et mundret udtryk for fremmede mennesker fra Mellemøsten. Et udmærket ord, som der senere er opbygget en offer-industri omkring. Sådan er tidens feminine samfund desværre. Kønsperker giver umiddelbart ingen mening, men eftersom det bruges som et offerudtryk for den dårligse af 2 muligheder, må ordet perker her være offer-udgaven af den ene i en dipol.
Det bliver lige 739 kr.
Leto,
du har set lyset!
Vi andre er lige så stødte over ‘tøsen’ som du er over ‘perkeren’. Mærk GODT efter i skoene hvor du krummer tæerne hen, OK? Hvis ét ord kan være ‘letbenet spøgende’ kan et andet det da osse – det kommer ganske an på hvem og hvordan der bruger det. Min gode veninde Sabirin præsenterer sig selv som perker….
… og jeg glemte lige at tilføje, at Sabirin er ingeniør, i arbejde, sort som mine fødder om sommeren, og tørklædebruger.
Jøsses, er negeren ingeniør? Og kvinde?? Nu står verden da ikke længere. Hende Dana er fuld af sjove historier ;-)
@ Lille Kim,
I hvilken drøm er det lige, at jeg har cyberkærester? Og det må da være en drøm siden du tror, at du scoret dig en kæreste…
@Dana,
Når jeg tillader mig at blive stødt over et ord som “kønsperker” er det ikke fordi, at jeg har set lyset. Men fordi I her forvilder jer ind i flere hundrede års historie, hvor visse racer og folkefærd er blevet forfulgt, fornedret, forkastet, udrenset og det der er værre, kun på grund af deres oprindelse og ydre.
Det er de bagvedliggende motiver for ord som “perker” og “nigger” som jeg bliver stødt af. Og når din veninde Anet og nu også du tager dette “perker” ord i jeres mund og pen, så viser I samtidig manglende hensyn og respekt for dem der må bære denne racediskriminerende betegnelse.
Du burde gøre som din gode veninde Sabirin, som gør som de gode arrangørere af tøseblogeventen. For hvad er det lige de gør…?
De tager afsenders verbale våben og gør ordene ufarlige, og hvad kan en mand som Lille Kim så stille op?
Og naturligvis kan din gode veninde Sabirin kalde sig for “perker”, for hun er arvtager af historien, men du kan IKKE! Sålænge du ikke deler hendes kulturelle arv. Men du kan kalde dig for “tøseblogger”…og det må da være godt nok.
Leto: Din logik halter! Frk. S (som du faktisk stempler som perker) må altså gerne kalde sig perker, fordi hun er det [det er vist, det du siger] – og der vil jeg så påstå, at der faktisk ikke er nogen er pr. definition er “perkere”.
Jeg (som du dermed stempler…) må derimod gerne kalde mig tøzeblogger… Nej tak, jeg er fandme ikke tøseblogger.
Og hvorfor gælder din Wing Tsun-afdramatisering af ordene kun, hvis man er med i klubben? Det har da langt større effekt, hvis man netop ikke er det… Morfar er fx. selvudnævnt tøseblogger, og det må han gerne for min skyld.
Men jeg synes det er interessant hvor din stødt-hed ligger, så jeg kan kun tilslutte mig Dana: Vi andre er lige så stødte over ‘tøsen’ som du er over ‘perkeren’. Mærk GODT efter i skoene hvor du krummer tæerne hen!
Leto krummer ikke tæer. Hun er nemlig en forsmået havfrue, fremmedgjort overfor de mænd hun evigt sukker efter. Se blot på de nu rutinemæssige forsøg på at komme i kontakt med mig, der klæber sig ret uskønt til det øvrige kagleri. Det er næsten sødt, men så heller ikke mere..
Skulle I ikke se at komme videre fra den 70er-sump af offer-tænkning? Og husk at det jo ikke er anetQ der definerer anetQ. Det er faktisk hendes læsere.
Nej Kære Anet, nu må vi lige være alvorlige et kort øjeblik.
Du kommer aldrig til at stå dig bedre, ved at forsøge at retfærdigøre din krænket stolthed over at være slået i hartkorn som tøseblogger, ved at lave racediskriminerende henvisninger.
Og jo man kan kun afdramatisere, hvis man er med i klubben, ellers har man jo ikke noget behov for at afdramatisere. Hvis man forsøger at sidestille sig med en race som oplever uretfærdighed uden selv at leve med de problemer som følge deraf, så er der tale om ynk!
Visse klubber fødes man ind i på grund af sin race, og andre kan man skrive sig til som eksempelvis tøsebloggerklubben. Men der er tale om to vidt forskellige klubber, du fødes jo ikke som tøseblogger, det er en titel som du skal gøre dig fortjent til.
Men jeg kan ikke acceptere din reference. Via min familie har jeg oplevet, hvor ondt det gør når man sættes uden for fælleskabet på grund af sin hudfarve og synlige tegn på at tilhøre en anden race.
Du kan stoppe med at blogge i morgen. Du kan blogge under andet navn. Du kan blogge om andre emner og så er du fri af dit mærkat. Det er en luksus som en person med en anden hudfarve ikke har…er det virkeligt så svært at forstå??
Dit problem er ikke noget problem. Du opfører dig som et lille forkælet tøsefornærmet pigebarn og det klæder dig ikke. Og det både overrasker mig og skuffer mig, i det jeg så har taget gevaldigt fejl af dig som person udfra de tidligere indlæg jeg har læst.
Og så må du lære IKKE at gøre forsøg på at fordreje betydningen af de ord jeg skriver. Du ved godt, at jeg ikke stempler nogen…og dog..for jeg stempler nok dig og et par dine “fellow inmates” som ynkelige klynkere.
@ Kære Lille Kim,
Puha lille kim, hvis du ser mig som en lille havfrue i dine drømme så være beredt på, at dit næste bliver et mareridt, hvor en mandlig klippert af en Fjæsing – også kendt som “helvedesfisken” på grund af sit grumme udseende – på små to meter jagter dig!
Jeg ved, at jeg skriver som en bly viol…men lad dig ikke narre…
Leto, allerførst vil jeg gerne have lov til at undskylde min brug af ordet, siden du føler dig krænket over at jeg bruger “perker” frit. Det synes jeg er et lille skridt i den rigtige retning.
Måske ikke fra dit perspektiv, men det er jo netop i dialogen og anerkendelsen af et alternativt perspektiv til ens eget, at konsensus skal findes. Måske jeg falder i kategorien “fellow inmates” og “ynkelige klynkere”. Det håber jeg ikke, for det synes jeg ikke selv jeg er. Jeg synes heller ikke Anet er det, men hun kan vist svare for sig selv.
Nuvel, jeg vil have lov til at påkalde mig retten til at kalde mig selv perker. Jeg bor i udlandet og hører ikke til flokken her. Jeg bor meget langt ude på landet og det er svært at finde fodfæste uden blodrelationer til området og især svært uden tilhørsforhold til riget.
Jeg kan dagligt blive påmindet at jeg ikke “hører til”, jeg vælger at ignorere det, men det er helt sikkert at jeg ikke er meget andet end tålt. Jeg siger og gør alle de forkerte ting, synes befolkningen. Folk utaler sig f.eks. ofte om “indvandrerne” som kommer og “tager børnenes sommerferiejob” lige i hovedet på mig. Det sårer mig dybt i mig hjerte, fordi jeg netop gør en masse ud af at integrere mig. Nej, jeg har hvid hud, men jeg er ikke een af “dem” og det lader de mig aldrig glemme (nu på 12. år). Aldrig, selvom jeg virkelig prøver!
(Eire er et nyrigt land hvor racismen for tiden bliver mere og mere fæl, som det startede i starten af 90erne i DK og nu er helt ude af proportiner dér!)
Jeg har vist allerede sagt at jeg i min allernærmeste familie, helt tæt på familie, har ikke mindre 5 forskellige kulturer, 3 farver og 3 racer. Og på kryds og tværs har vi alle haft disse rædsomme, racistiske syle i vore hjerter.
Leto, når jeg er i DK, hvor jeg oplever den mest forfærdelige racisme og ofte hører ordet perker gør jeg netop opmærksom på at jeg selv er een. Det bliver afvist prompte, for jeg er jo, i danskernes øjne “velintegreret” og fanden og hans pumpestok. De har ALDRIG oplevet at træde ind i den lokale købmandsforretning, hvor samtalen forstummer og folk vender blikket væk og hvisler “hende den fremmede” og i øvrigt ikke taler til een … Og det er bare toppen af lagkagen!
Slutteligt, så vil jeg sige at jeg sjældent bruger ordet, og skrev det lille stykke på min egen blog om det, netop for at vende fokus.
Irene; jeg føler med dig. Ø-folk med stammementalitet kan være tunge at danse med – jeg har selv en del oplevelser der vidner om det fra et år på Island. Så jeg har også “prøvet at være perkeren”, selv om man ser næsten lige sådan ud udvendigt.
Min mening med at bruge ordet perker uden for en race-mæssig sammenhæng var netop at af-brodde ordet dets racistiske stikkraft – men jeg kan så konstatere, at Leto stadig føler, at det stikker – og at han synes, at jeg måske stikker med det – og det er jeg da ked af.
Jeg synes stadig, at der er mere Wing Tsun-taktik i, at kalde sig perker, når man ikke ser “mellemøstlig” ud – netop for at markere, at det ord ikke betyder “en person fra mellemøsten, eller steder, “hvor de er lige så mørkhårede og solbrændte” (eller hvordan det nu lykkes folk at få puttet pakistanere, arabere, grønlændere & indere ind under samme begreb) – fordi det efter min mening netop eksemplificerer, at ordet dybest set ikke bruges til at definere etnisk oprindelse, men i stedet til at markere forskel på “os” og “dem” – En tendens der er utroligt farligt – og som DF har haft held til at udbrede i en skræmmende grad i det danske samfund i de sidste årtier.
Jeg er til daglig omgivet af veluddannede mennesker fra 100+ nationer og endnu flere kulturer, som jeg omgås med gensidig respekt. Og jeg ville bestemt aldrig påstå, at deres liv i Danmark ikke er vanskeligere end mit, der har den fordel at være indfødt (og ligne både ind- og udvendigt).
Mit ærinde var et andet – og i øvrigt tror jeg det er første gang nogen har antydet, at jeg skulle være racistisk anlagt – eller i hvert fald have “mangel på indsigt og empati”. Men ord ser altid anderledes ud på skrift – så i al respekt Leto, så tror jeg bare, vi må konkludere, at vi ikke bliver enige om hvad vi skal stille op med ordet “perker”. Men tak for en interessant diskussion i hvert fald.
Hvorfor må vi ikke putte folk i kasser? Hvordan skal vi forstå verden uden at kategorisere den?
Vidste I at det gør vi alligevel?
I kæmper sådan set bare for at indføre løgnen.
Fx kan jeg lige så godt kommunikere min position, og den er at jeg har puttet jer i kassen Fjolser.
Kimpo: Jeg troede ikke jeg skulle sige det, men vi er enige om noget! 1) Vi forstår verden ved at kategorisere den. 2)Det gør vi hele tiden.
Derfra er vi så uenige igen (Py-ha!)
3) Jeg kæmper for at indføre omtanken (bevidstheden om, hvilken indflydelse vores evindelige kategoriseringer har). 4) Siden du er så ærlig, så lad mig være det samme: Jeg har puttet dig i kassen idiot, der ikke er værd at diskutere med, fordi du aldrig siger noget virkeligt interessant – blot provokerer (uden substans). Sådan, ingen løgne her!
Hvorfor må vi ikke bruge kassen perkere, det var sådan set spørgsmålet vi skulle frem til. Skal vi ødelægge vores sprog og omverdens forståelse, fordi en eller anden hidsigt fornærmet gruppe nægter at ville beskrives?
Vi står alle selv til regnskab for vores sprogbrug, så du må da sige, hvad du har lyst til! (hvis vi nu skal slynge definitive udsagn efter hinanden)
AnetQ, jeg må lige præcisere at jeg altså i det store hele er glad for at leve hvor jeg gør! Det er frivilligt og jeg kommer heldigvis selv fra en lille ø, som giver een en god forståelse for ø-kultur. Nuvel, jeg lever altså i en monokultur, det er først indenfor de sidste 2 år der er kommet mange andre kulturer til området hvor jeg bor.
Jeg er ikke racist heller, slet ikke, men jeg er af “anden etnisk afstamning” og det sætter mig i bås.
Tak for en sober diskussion!
Kære Anet og Irene,
Vær Hilset…
@ Lille Kim,
Hvordan går det med drømmene om natten…stadig lige hede? Husk Lille Kim, at drømme har det med at sige noget. Din drøm er nok en besked om, at du skal springe ud af din kasse…nå nej…ud af skabet.
Drømme kan være så afslørende…
Lige over Leto!